Foto: Lasse Hyldager

Lone og Line kører parløb i brillebutikken

Lone Nielsen og Line Lehmann blev begge ansat som optikere hos Bjørns Briller i 2004. Deres parløb blev endnu mere fasttømret, da de den 1. september 2022 overtog forretningen i Asnæs Centret efter Bjørn Nielsen.

- Da vi fik tilbudt at købe butikken, syntes vi begge, at det var en spændende chance, som vi ikke kunne lade gå fra os. Vi er glade for at være sammen om ejerskabet. Det giver noget mere ro, og det er dejligt at have en at sparre med. Der er rigtig meget nyt at sætte sig ind i, når man skal drive forretning, men vi er gode til at dele opgaverne imellem os, siger Lone Nielsen.


Line Lehmann udfører linsekontrol på en af butikkens kunder.

Kundekredsen vokser
- De gamle kunder har holdt ved, og der kommer stadig nye til. Vi har en del sommerhusgæster, som værdsætter den gode og personlige betjening i butikken, siger Line Lehmann.

Foruden de to ejere er der endnu en optiker og en assistent.

- Vi er heldige at have to dygtige medarbejdere, som gerne vil tage ansvar og hjælpe kunderne til den bedste løsning, tilføjer Line Lehmann.
Forretningen har eget værksted, hvilket betyder, at de selv sliber alle deres briller.


Hele teamet i Bjørns Briller. Foto: Lasse Hyldager

Brillen er ansigtets smykke
Bjørns Briller har et stort og varieret sortiment af brillestel. Butikken indgår i indkøbskæden OptikTeam sammen med ca. 160 andre butikker. Det giver styrke, når der skal forhandles med leverandørerne. OptikTeam holder selv to årlige messer, hvor stel-leverandører og andre leverandører i optikbranchen kan vise, hvad de har at byde på.

- Alle de brillestel, vi har i butikken, har vi selv valgt. Vi er især glade for de danske mærker som Fleye, Lindberg, Ørgreen og Nine. Udover de danske brands har vi flere udenlandske mærker, fx Tom Ford, Etnia Barcelona og Theo, oplyser Line Lehmann.


Line Lehmann med en del af butikkens udvalg af solbriller.

Kunderne vælger kvalitet
- Hos os kan man få briller i alle prisklasser. Forskellen på den dyre og den billige brille er komforten og synet gennem glasset. Der kan opleves stor forskel på, hvor godt du ser med et kvalitetsglas og et standardglas, bemærker Lone Nielsen.

Ofte vælger kunderne at købe to sæt briller, da Bjørns Briller tilbyder gratis glas til brille nummer to. Her kan man selv bestemme, om det skal være en solbrille med styrke, skærmbrille eller læsebrille.

Briller får nyt liv som sofabord
Mange kunder vælger at aflevere deres gamle briller i butikken, hvorefter de går til genbrug.
- Før i tiden blev de briller, der kunne bruges, sendt videre til fattige lande, mens resten blev kasseret. I dag bliver en del af de aflagte briller stadig sendt til Afrika, mens resten går til genbrug. Materialerne sorteres og anvendes i helt andre produkter, for eksempel sofaborde og bøjler, oplyser Lone Nielsen.


Lone Nielsen prøver en brille på Laura, som har været assistent i forretningen i flere år.

Kunde i Sparekassen
I forbindelse med købet af forretningen valgte de nye ejere at blive erhvervskunde i Dragsholm Sparekasse.

- Vi ville gerne have en lokal bank, der kendte forretningen og havde tillid til, at vi kunne drive den videre. Vi fik med det samme indtryk af, at Sparekassen troede på, at vi kunne løfte opgaven, og det har heldigvis holdt stik. Vi er meget glade for at have vores bank så tæt på os, siger Line Lehmann.

Bjørns Brillers Facebook-side