Gode råd til at undgå svindel

Falske mails og sms’er

Vær opmærksom på falske sms'er og mails, hvor du bliver opfordret til at betale. Svindlere finder hele tiden nye metoder til at stjæle vores penge. Det kan være svært at gennemskue, hvad der er sandt, og hvad der er svindel. Derfor er det vigtigt, at du forholder dig kritisk til sms'er, mails og opkald.

Vær opmærksom på investeringssvindel!

Flere og flere bliver snydt, fordi de får attraktive tilbud om investering på nettet. Desværre er de ofte falske. Derfor er det vigtigt, at du forholder dig kritisk og godkender med omtanke.

Gratis app advarer dig om digitale trusler

For mange er digital sikkerhed fortsat en stor udfordring. Enten på grund af uvidenhed eller undervurdering af det reelle trusselsbillede. "Mit digitale selvforsvar" er en gratis app, der med guides og gode råd hjælper danskerne til sikker og tryg online adfærd - og holder dig opdateret på digitale trusler. App’ er gratis og drives i et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden

Oplys aldrig dine koder

Oplys aldrig dine koder til andre - det er kun forbrydere, der beder om den slags.

Det gælder i øvrigt også personlige oplysninger og koder generelt.

Godkend aldrig med MitID

Hvis du ikke selv har anmodet om betaling eller godkendelse

Hvis du ikke kan genkende firmanavnet

Lad dig ikke overtale til at overføre penge, hvis "banken" ringer.

Ingen andre end kriminelle vil bede dig overføre penge i telefonen. Heller ikke din bank, politiet, myndigheder og andre autoriteter.

Svindlere finder hele tiden nye metoder til at stjæle vores penge. Derfor er det vigtigt, at vi er opmærksomme og forholder os kritisk.

Det er typisk ældre mennesker, som bliver udsat for opringninger, hvor svindleren udgiver sig for at være fra for eksempel Dragsholm Sparekasse, Politiet eller lignende.
Historien er nærmest hver gang, at de ringer for at hjælpe, da der er nogen, som har forsøgt at overføre nogle penge fra deres konti – og det vil de nu gerne hjælpe med at stoppe.

Svindlerne er meget tillidsvækkende og har talegaverne i orden, hvilket kan få dig overbevist om, at du godt kan udlevere de fortrolige oplysninger i form af cpr. nr., MitID – og nogle gange også oplysninger om dit betalingskort.

Langt de fleste kunder ved godt, at de ikke må udlevere fortrolige oplysninger, men de blev overbeviste om, at svindleren reelt er fra for eksempel Dragsholm Sparekasse. Ofte er det også kundens oplevelse, at de har nogle af de fortrolige oplysninger i forvejen, som for eksempel MitID, cpr. nr. eller ved, at han/hun er kunde i Dragsholm Sparekasse – det er med til at få dem overbevist om ægtheden.